Skolan å grejer

Är det lättare att gå i skolan i USA eller Sverige? Den frågan har jag fått ett antal gånger. Grejen är den att det enda jag vet om hur det är att gå i high school är upplevelser som jag fått från Baylor, som råkar vara en riktigt satsig skola rent akademiskt. Men generellt så är skoljobbet svårar här just för att det är MER. Jag har läxor i minst 2/5 ämnen varje kväll. Ibland i alla ämnen. På Midgård kan jag inte minnas en dag då jag hade läxa i mer än 4 ämnen samma kväll, men då tar vi ju många många fler kurser/termin. Så själva skoljobbet skulle jag säga är betydligt mer krävande. Det kommer inte på fråga att man klagar över ett prov som tydligen kommer om två dagar, i alla fall inte vad jag har märkt av.

DOCK är det svårare att få höga betyg i Sverige. Vi har precis fått våra mid term-betyg och mitt lägsta betyg är B. Många utbytesstudenter blir straight A students när de kommer till USA just för att det är så mycket enklare att kamma hem fina betyg. D'Arcy förklarade dock för mig att olika skolor betygsätter olika? Det varierar alltså väldigt mycket och är svårt att bedöma hur det ALLTID ÄR. KONSTIGT tycker jag eftersom alla söker till college med samma betyg..

Jag vet inte vilket skolsystem jag gillar bättre. Förmodligen Sveriges för att det är så otroligt mer avslappnat. Men samtidigt tror jag det är viktigt att eleverna har respekt för lärarna, vilket är tydligare här. Och egentligen kan ju inte jag avgörs helt, men det känns enklare att bli stressad här. Min vän Lizzie tar fyra AP-kurser, vilket basically betyder att de är mer avancerade. FYRA. Också sitter jag här på min free period och väntar på att Painting ska börja. Ni bör nog ta det jag skriver med en nypa salt. Jag tror absolut att Baylor behöver mer än 5 dagar som höstlov, och NEJ TACK till läxa över lovet? Tror inte dom har hajat att ifall eleverna inte får andas kommer dom slitas ut.

Sammanfattning: Sveriges tempo och betyg är fortfarande det bättre alternativet för mig. I do like getting v nice grades utan att behöva slita som en åsna. Som jag gör ändå. Gillar att vara bra i skolan mvh hon som skrev bästa uppsatsen i sin U.S. History klass????!! Kram kram.

#1 - - Anita Blomkvist Johansson:

Gud så intressant med jämförelsen! Man hör ju både det ena och det andra om likheter/olikheter mellan svenska och amerikanska skolmodellen. Lät ju märkligt att bedömningarna kan vara så olika från olika skolor.
Har lusläst dina amerikainlägg nu, haha! Jättespännande!
varma hälsningar
Anita

Svar: Kram!!
Elina

Upp